Познание

Прихильність до спогадів

 Щоб прокинутися, треба розуміти; якщо ж ви дивитесь на світ крізь призму упереджень, то нічого зрозуміти ви не зможете. Ми дивимося упереджено на всіх і вся. Одного цього достатньо, щоб зламати найсильнішу людину.

Наприклад, я зустрічаю старого друга. «Привіт, Олеже», - кажу я і стискаю його в обіймах. Кого я обіймаю? Олега чи власні спогади про нього? Живу людину чи труп? Я припускаю, що він залишився таким же славним хлопцем, яким я його знав раніше. Припускаю також, що він усе ще такий, яким я його пам'ятаю та уявляю. Через п'ять хвилин до мене доходить, що він уже не старий Олег і тепер мені з ним зовсім не цікаво.


Якими б не були взаємини між людьми, вони завжди пов'язані з ясністю сприйняття один одного (наскільки це сприйняття взагалі можливо; про пізнавальні можливості людини існують різні думки, але навряд чи хтось оскаржуватиме перевагу глибокого сприйняття навколишнього світу). З іншого боку, взаємини передбачають якусь реакцію обох партнерів. Говорити ж про відповідність реакції у відповідь реальному стану речей можна лише тоді, коли сприйняття людини залишається ясним і незамутненим. Але як можна любити того, кого не бачиш? Чи дійсно ви бачите людину, до якої відчуваєте прихильність? Чи бачите ви того, кого боїтеся чи просто не любите? Адже ми ненавидимо те, чого боїмося.

Мені іноді заявляють: «Мудрість починається з богобоязливості». Хвилинку. Сподіваюся, ці люди розуміють, що кажуть. Ми ненавидимо те, чого боїмося. Якщо щось вселяє нам страх, ми мріємо знищити це явище, позбутися його. Якщо ви боїтеся когось, ця людина не може вам подобатися. Він не подобається вам саме тому, що вселяє вам страх. Ви не бачите його – вам заважають ваші ж емоції. Те саме відбувається тоді, коли ви комусь симпатизуєте. А от якщо вас відвідає справжнє кохання, люди перестануть вам подобатися чи не подобатися у звичному розумінні цих слів. Ви будете ясно бачити кожну людину і безпомилково на неї відгукуватися. Але поки що ваші симпатії та антипатії, уподобання та уподобання продовжують стояти у вас на шляху. Тому слід усвідомити упередженість та необ'єктивність своїх суджень. Ваші симпатії та антипатії завжди з вами; вони – породження отриманого вами виховання. Чому вам подобається не те, що мені подобається? Тому що наші країни пройшли різний культурний розвиток. Якби мені захотілося пригостити вас моїми улюбленими ласощами, ви з огидою відвернулися б від них.

Але чому люди закохуються? Чому одну людину я можу полюбити, а іншу – ні? Тому що свого часу я зазнав психологічної обробки. У моїй підсвідомості міцно сидить уявлення про те, що такий тип людей мені цікавий, а такий - ні. І коли я бачу відповідну моїм уявленням дівчину, я в неї по вуха закохаюся. Але чи я побачив цю дівчину? Ні! Я розгляну її вже після весілля – тільки тоді настане справжнє пробудження! І тільки тоді може початися справжнє кохання. Закоханість ще далеко не любов. Це бажання, що спалює пристрасть, але не кохання. Всім своїм єством ви прагнете домогтися розташування улюбленої вами істоти. Вас захльостує цілий ураган емоцій. А хтось поряд каже: «І що він у ній знайшов?»

Але це вже особливості іншої психологічної настанови: ця людина нічого в цій дівчині не бачить. Кажуть, кохання сліпа. Сліпа несправжня любов. Повірте: ніщо на світі не має такої сили проникливості, як справжнє кохання. Сліпа звичка, сліпа прихильність. Сліпі бажання та пристрасть. Але справжнє кохання не сліпа. Не називайте коханням те, що коханням не є. У більшості сучасних мов це слово зазнало осквернення: люди кохаються, люди закохуються. Ти колись закохувалась? - Запитує у маленької дівчинки маленький хлопчик. «Ні, але я понравлялась», - відповідає малятко.

Отже, у чому суть закоханості? Перше, що нам потрібно, – це чітко сприймати оточуючих. Одна причина того, що ми не бачимо людей такими, якими вони є, очевидна: нам заважає наша програма, заважають емоції, симпатії та антипатії. Усе це треба подолати. Крім того, подолати потрібно і більш ґрунтовні перешкоди: наявні у вас уявлення про світ, логічні висновки та абстрактні поняття. Хочете – вірте, хочете – ні, але всі поняття, вироблені людьми для кращого контакту з дійсністю, зрештою заважають такому контакту здійснитися: рано чи пізно ми забуваємо, що слова та речі – далеко не одне й те саме. Поняття не є дійсністю. Реальність і наше уявлення про неї – різні речі. Ось чому я заявляв і заявляю, що знайти Бога заважають людині його власні уявлення про Бога і саме слово Бог. Якщо не виявити належної обачності, уявлення перетворяться на непереборну перешкоду. Вони можуть допомогти вам у пошуках - як це і було задумано спочатку, але можуть і перешкодити.

Прихильність до спогадів


Комментариев нет

Мы будем благодарны Вам, если вы оставите свой комментарий.