Познание

Єгипет та піраміди

 Перше незвичайне почуття Єгипту, яке я відчув, виникло у мене на шляху з Каїру до пірамід.

Вже на мосту через Ніл мною опанувало дивне, майже лякаюче почуття очікування. Навколо щось ставало іншим. У повітрі, у фарбах, у лініях - у всьому ховалася якась магія, якої я ще не розумів.

Швидко зник європейський та арабський Каїр; я відчув, що з усіх боків мене оточує справжній Єгипет; я відчув його в легкому подуві вітерця з Нілу, у широких човнах з трикутними вітрилами, у групах пальм, у дивовижних рожевих відтінках скель Мукаттама, у силуетах верблюдів на дальній дорозі, у постатях жінок, одягнених у довгі чорні шати, з сукнями .

І цей Єгипет відчувався як щось неймовірно реальне, ніби я раптово перенісся в інший світ, який на мій подив, виявився добре знайомим. У той же час я розумів, що цей інший світ належить далекому минулому. Але тут він уже не був минулим, виявляючись у всьому і оточуючи мене як щось справжнє. Це було дуже сильне відчуття, незвичне своєю певністю. Воно тим більше здивувало мене, що Єгипет ніколи мене особливо не приваблює; за книгами та музеями він здавався не надто цікавим, навіть нудним. Але зараз я раптом відчув щось надзвичайно захоплююче, а головне – близьке та знайоме.

Пізніше, аналізуючи свої враження, зумів знайти їм пояснення; але тоді вони хіба що здивували мене; і я прибув до пірамід, дивно схвильований усім, що зустрів по дорозі.

Щойно ми переїхали міст, як далеко з'явилися піраміди; потім вони зникли за садами - знову постали перед нами і стали поступово рости.

Наблизившись, ми побачили, що піраміди стоять не на рівнині, що тягнеться між ними і Каїром; вони височіють на величезному скелястому плато, яке різко здіймається над рівниною. До плато веде звивиста дорога; вона піднімається вгору і проходить крізь виїмку, прорубану в скелі. Діставшись до кінця дороги, ви опиняєтеся на одному рівні з пірамідами, перед так званою пірамідою Хеопса з боку входу до неї. На деякому віддаленні праворуч знаходиться друга піраміда, за нею – третя.

Піднявшись до пірамід, ви потрапляєте в інший світ, зовсім не той, у якому були десять хвилин тому. Там вас оточували поля, чагарники та пальми, тут – інша країна, інший ландшафт, царство піску та каміння. Ця пустеля, і перехід до неї відбувається раптово та несподівано.

Почуття, яке я відчув у дорозі, охопило мене з новою силою. Незбагненне минуле стало справжнім, і я відчув його зовсім поруч, ніби його можна було торкнутися; наше справжнє зникло і стало дивним, чужим, далеким...

Я пішов до першої піраміди. При найближчому знайомстві виявилося, що вона складена з величезних кам'яних брил, кожна висотою в півлюдського зросту. Приблизно на рівні триповерхового будинку розташований трикутний отвір - вхід до піраміди.


Як тільки я піднявся на плато, де стоять піраміди, побачив їх і вдихнув навколишнє повітря, я відчув, що вони живуть. Мені не було потреби аналізувати свої думки про це – я відчував, що це реальна, незаперечна істина. Одночасно я зрозумів, чому люди, які виднілися біля пірамід, вважали їх мертвим камінням. Бо вони самі були мертвими! Кожна людина, якщо вона взагалі жива людина, не може не відчути, що піраміди живуть.

Зрозумівши це, я зрозумів і багато чого іншого.

Піраміди схожі на нас; у них такі ж почуття та думки, але тільки вони дуже старі і дуже багато знають. Так вони й стоять, гадають, перебирають свої спогади. Скільки тисячоліть пройшло над ними? Це відомо лише їм самим.

Вони набагато старші, ніж передбачає історична наука.

Навколо них панує спокій. Ні туристи, ні провідники, ні британський військовий табір, що видніється неподалік, не порушують їхнього спокою, не порушують того враження неймовірно зосередженої тиші, що їх оточує. Люди зникають біля пірамід. Піраміди більші і займають більший простір, ніж здається спочатку. Довжина кола навколо основи піраміди Хеопса становить майже три чверті милі; друга піраміда трохи менше. Люди біля них непомітні. А якщо ви дістанетеся до третьої піраміди, ви опинитеся серед справжньої пустелі.

Вперше потрапивши туди, я провів біля пірамід цілий день; Наступного ранку знову вирушив до них - і протягом двох-трьох тижнів, які провів у Каїрі, їздив до пірамід майже щодня.

Я зрозумів, що мене приваблює сюди особливе відчуття, яке раніше ніколи й ніде не відчував. Зазвичай я сідав на пісок десь між другою і третьою пірамідами і намагався перервати потік своїх думок; і ось іноді мені здавалося, що я вловлюю думки пірамід.

Я не розглядав їх, як це роблять туристи; я тільки переходив з місця на місце і вбирав загальне враження від пустелі і від цього дивного куточку землі, де стоять піраміди.

Все тут було мені знайоме. Сонце, вітер, пісок, каміння – все становило єдине ціле, від якого важко втекти. Мені стало ясно, що я не зможу залишити Єгипет так легко, як будь-яке інше місце. Тут було щось таке, що треба знайти, щось таке, що треба зрозуміти.


Вхід у Велику піраміду знаходився на північній стороні, досить високо над землею. Це отвір трикутної форми; від нього йде вузький прохід, що круто спускається вниз. Підлога дуже слизька, щаблів немає, але на відполірованому камені є горизонтальні, злегка шорсткі зарубки, по яких можна йти, злегка розставивши ноги. Крім того, підлога покрита дрібним піском, і на всьому шляху важко втриматися, щоб не ковзнути вниз. Перед вами дереться ваш провідник-бедуїн. В одній руці він тримає свічку, що горить, іншу простягає вам. Ви, зігнувшись, спускаєтесь у цю похилу шахту. Майже відразу стає жарко - від зусиль і незвичної пози. Спуск досить довгий, але нарешті він припиняється. Ви опиняєтеся там, де колись вхід у піраміду був завалений потужною гранітною брилою, тобто. приблизно на рівні основи піраміди; звідси можна продовжувати шлях вниз, до 'нижнього спокою', а можна піднятися нагору, до так званих 'покоїв царя і цариці', що розташовані майже в центрі піраміди. Для цього необхідно обійти згадану мною гранітну брилу.

Колись, дуже давно (згідно з одними розповідями, за часів останніх фараонів, згідно з іншими - вже при арабах), завойовники, які намагалися проникнути всередину піраміди, де, за чутками, зберігалися нечувані скарби, були зупинені цією гранітною брилою. Вони не змогли ні відсунути її, ні пробити в ній хід, а тому зробили обхід у м'якшому камені, з якого побудована піраміда.

Провідник піднімає свічку. Ви здавались у досить просторій печері; перед вами нова перешкода, яку треба подолати, щоби йти далі. Ця перешкода чимось нагадує замерзлий або скам'янілий водоспад; вам доведеться по ньому піднятися. Двоє арабів дерються вгору, простягають вам руки. Вибираєтеся нагору і ви. Притискаючись до 'водоспаду', пробираєтеся вбік по вузькому виступу і огинає середню частину 'змерзлого' кам'яного каскаду. Ноги ковзають, триматися нема за що. Нарешті ви дісталися. Тепер потрібно піднятися трохи вище, і перед вами з'явиться вузький чорний вхід до іншого коридору, який веде вгору. Хапаючись за стіни, важко вдихаючи затхле повітря, обливаючись потім, ви повільно пробираєтеся вперед. Свічки провідників, що йдуть попереду і позаду вас, кидають тьмяне світло на нерівні кам'яні стіни. Від зігнутого положення починає боліти спина. До цього додається відчуття величезної тяжкості, що нависла над вами, на кшталт того, яке відчуваєш у глибоких галереях шахт і підземних ходів.

Нарешті ви виходите на таке місце, де можна стояти випроставшись. Після короткого відпочинку ви озираєтеся на всі боки і при слабкому світлі свічок виявляєте, що стоїте перед входом у вузький прямий коридор, яким можна йти не згинаючись. Коридор веде прямо до 'покою цариці'. Ставши до нього обличчям, ви бачите праворуч чорний отвір неправильної форми; це свердловина, виготовлена шукачами скарбів. Вона повідомляється із нижнім підземним приміщенням.

На рівні вашої голови, над входом до коридору, що веде в 'спокій цариці', починається інший коридор, який веде до 'спокою царя'. Цей коридор не паралельний першому, а утворює з ним кут і йде вгору подібно до крутих сходів, що починається трохи вище підлоги.

У пристрої верхнього коридору-драбини є багато такого, що важко зрозуміти, і це відразу впадає у вічі. Розглядаючи його, я незабаром зрозумів, що в ньому ключ до всієї піраміди.

Звідти, де я стояв, видно було, що верхній коридор дуже високий; з його боків, подібно до сходових поручнів, височіли кам'яні парапети, які спускалися до самого низу, тобто. до того місця, де я був. Підлога коридору не доходить до самої основи піраміди; як я вже згадував, він круто зрізаний на висоті людського зросту над підлогою кімнати. Щоб потрапити до верхнього коридору, потрібно спочатку піднятися по одному з бічних парапетів, а звідти зістрибнути на сходи. Я називаю цей коридор "драбиною" тільки тому, що він круто піднімається вгору; але щаблів у ньому немає, тільки стерті поглиблення для ніг.

Відчуваючи, що підлога позаду вас падає, ви починаєте дертися, тримаючись за один з парапетів.

І насамперед вас вражає те, що все в цьому коридорі є точною і тонкою роботою. Лінії йдуть прямо, кути правильні. Водночас немає жодного сумніву, що коридор зроблений не для ходьби. Тоді навіщо?

Відповідь це питання дають 'парапети', у яких ви помічаєте мітки, розташовані однаковій відстані друг від друга. Ці мітки нагадують розподіл лінійки, їх точність негайно привертає вашу увагу. Тут є якась ідея, чи вгадується якийсь намір. Раптом вам стає зрозуміло, що вгору і вниз цим коридором повинні були рухатися якісь камені або металеві пластини, або візки, які, у свою чергу, служили опрой для вимірювального апарату і могли нерухомо закріплюватися в будь-якому положенні. Мітки на парапеті ясно показують, що ними користувалися якихось вимірювань, для обчислення певних кутів.

У мене не залишилося жодного сумніву, що цей коридор з парапетами – найважливіше місце усієї піраміди. Його не можна пояснити, не припустивши, що якийсь 'візок' рухався похилою площиною вгору і вниз. А це, у свою чергу, змінює все розуміння піраміди і відкриває нові можливості.

У певний час року промені деяких зірок проникають у піраміду крізь отвір, крізь який ми входили. Так було доти, доки ці зірки не змістилися внаслідок перебігу тривалих астрономічних циклів. Якщо припустити, що на шляху променів були встановлені дзеркала, тоді, проникаючи у вхідний отвір піраміди, вони відбивалися в коридор і потрапляли на апарат, укріплений на платформі, що рухається. Тут, безперечно, проводилися якісь спостереження, записувалися якісь цикли, накопичувалися якісь дані.

Гранітна брила, навколо якої йшов так званий кам'яний водоспад, закриває шлях цим променям. Але значення цієї брили, її мета та час появи зовсім невідомі.

Дуже важко визначити мету та призначення піраміди. Піраміди була обсерваторією, але не просто 'обсерваторією' в сучасному розумінні цього слова, оскільки вона була також і 'науковим інструментом', - і не тільки інструментом або зібранням інструментів, а й цілим 'науковим трактатом', вірніше цілою бібліотекою з фізики, математики та астрономії, а ще точніше - 'фізико-математичним факультетом' і одночасно 'сховищем заходів'; останнє досить очевидно, якщо взяти до уваги виміри піраміди, числові співвідношення її висоти, основи, сторін, кутів тощо.

Пізніше я дуже безпосередньо відчув ідею піраміди; це сталося під час відвідин знаменитої джайпурської обсерваторії Джай Сінгх у Раджпутані. 'Обсерваторія' являє собою високий квадрат, оточений стінами та спорудами незвичайного вигляду: кам'яними трикутниками висотою з великий будинок, великими колами з поділами, порожніми резервуарами, схожими на ставки з перекинутими через них мостами та полірованим мідним днищем для відображення зірок, таїн який служить для знаходження певних кутів та сузір'їв. Усе це нічим іншим, як гігантські фізичні і астрономічні апарати, гномони, квадранти, секстанти та інших., тобто. інструменти, які нині роблять із міді та зберігають у ящиках. Якщо уявити, що всі ці апарати (і багато інших, невідомих нам), з'єднані разом, якщо припустити, що розміри та відносини їх частин виражають фундаментальні відносини між різними частинами, скажімо, Сонячної системи, тоді ми отримаємо в результаті ідею піраміди.

Я відсилаю провідника до коридору і на кілька хвилин залишаюся один.

Якесь дивне почуття охоплює мене в цій кам'яній келії, прихованої в глибині піраміди. Пульсація життя, що пронизує піраміду і випромінювана нею, відчувається тут сильніше, ніж будь-де. Але крім того, мені здалося, що спокій щось про себе повідомляє. Я опинився в оточенні різних голосів; їхні слова ніби лунали за муром. Я міг їх почути, але не міг зрозуміти. Здавалося, варто зробити невелике зусилля, і я почую все. Але це зусилля мені не вдавалося; мабуть, справа була зовсім не в ньому - мене відокремлювало від голосів щось важливіше...

"Спокій цариці" мало відрізняється від "спокою царя", але з якоїсь причини не викликає таких же відчуттів. Нижня підземна кімната, до якої важче дістатися і повітря в якій дуже задушливе, трохи більше "спокою царя" і теж сповнена думок і нечутних голосів, які намагаються щось вам передати.

На вершині піраміди мою увагу привернула дахшурська піраміда з неправильними сторонами, що видно вдалині в бінокль; поблизу розташована незвичайна ступінчаста піраміда, а поряд з нею височить велика біла піраміда.


Через кілька днів я поїхав верхи з Гізеха до далеких пірамід. Мені хотілося скласти загальне уявлення про цю частину пустелі, але бажання побачити щось не було. Проїхавши повз піраміду Хеопса та сфінкса, я опинився на широкій дорозі в Абусир. Власне, це не дорога: переді мною тяглася широка колія, порита слідами коней, віслюків та верблюдів. Ліворуч, у напрямку Нілу, розкинулися розорані поля. Праворуч розстелялося кам'яне плато; за ним починалася пустеля.

Як тільки я виїхав за Гізехом на дорогу, виникла ця дивна присутність минулого в сьогоденні, яка з якоїсь незрозумілої причини викликала в мені єгипетський ландшафт. Але цього разу я захотів зрозуміти свої відчуття краще - і тому з особливою напруженістю дивився на все, що оточувало мене, намагаючись розгадати таємницю магії Єгипту. Я подумав, що ця таємниця, можливо, полягає у дивовижній незмінності єгипетського ландшафту та його фарб. В інших країнах природа кілька разів на рік змінює свій вигляд; навіть там, де вона практично не змінюється протягом століть (як, наприклад, у лісах та степах), зовнішній покрив - трава, листя - повністю оновлюється, народжується заново. А тут і пісок, і каміння - ті самі, що бачили будівельників пірамід, фараонів і халіфів.

Мені здавалося, що в бачили таке багато каменів дещо з баченого зберігається завдяки встановленому ними зв'язку з тим життям, що існувала тут раніше; здавалося, вона продовжує в них незримо бути присутньою.

Мій сірий арабський поні швидко біг галопом нерівною кам'яною рівниною, яка лежала праворуч від дороги - то ближче до неї, то далі. Все сильніше і сильніше поглинало мене дивовижне почуття визволення - визволення від усього, ніж ми живемо.

Справжнє зовсім не було; вірніше, воно здавалося примарним, подібно до туману; і крізь цей туман минуле ставало все більш видимим; воно не набувало жодної певної форми, а проникало всередину мене тисячею різних відчуттів та емоцій.

Ніколи раніше я не відчував нереальність сьогодення настільки явно; тут же зрозумів: все, що ми вважаємо існуючим, - не більше ніж міраж, що проходить по землі землі, можливо, тінь якогось іншого життя або її відображення, можливо мрії, створені нашою уявою, результат якихось прихованих впливів і неясних звуків, які досягають свідомості з навколишнього Невідомого.

Я відчув, що все зникло – Петербург, Лондон, Каїр, готелі, залізниці, пароплави, люди; все перетворилося на міраж. А пустеля довкола мене існувала; існував і я, хоча якимось дивним чином - позбавлений будь-якого зв'язку зі сьогоденням, але неймовірно міцно пов'язаний з невідомим минулим.

І в усіх моїх почуттях була якась не зовсім зрозуміла, дуже тонка радість. Я б назвав її радістю звільнення від самого себе, радістю розуміння неймовірного багатства життя, яке ніколи не вмирає, а існує у вигляді нескінченних і різноманітних форм, для нас невидимих і невідчутних.

Проїхавши через Сахару і пройшовши ступінчасту піраміду, я попрямував далі, до пірамід Дахшура. Дороги тут уже не було. Пісок змінився на дрібний кремінь, що утворив ніби гігантські хвилі. Коли я виїжджав на рівне місце і поні пускався в галоп, мені кілька разів здавалося, що я впустив гроші: кремені, що вилітали з-під копит, дзвеніли, як срібло.

Вже перша із пірамід Дахшура викликає дуже своєрідне враження; здається, що вона була занурена у власні думки, а зараз помітила вас - і вочевидь хоче з вами поговорити. Я повільно об'їхав навколо; не видно ні душі - тільки пісок та піраміда з неправильними сторонами вдалині.

Я попрямував до неї. Ця піраміда - найнезвичайніша з усіх. Я дуже пошкодував, що не можна було перенестися з Каїра одразу до цієї піраміди і не бачити і не відчувати нічого іншого. Я вже був сповнений вражень і не міг як слід оцінити те, що пережив. Але я відчув, що каміння тут живе і на них покладено певне завдання. Південна піраміда Дахшура з неправильними лініями вразила мене своєю певністю, в якій ховалося щось страшне.

Разом з тим, я уникав навіть для себе будь-яких формулювань того, що відчув. Все надто нагадувало гру уяви.

Мої думки, як і раніше, текли, не підкоряючись мені: часом здавалося, що я просто щось вигадую. Але відчуття анітрохи було схоже уявне - у ньому було щось незрозуміло реальне.

Я повернув поні та повільно поїхав назад. Піраміда дивилася на мене, ніби чогось чекаючи.

'До нової зустрічі!' – сказав я їй.

Тоді я не зовсім розумів свої почуття. Але я відчував, що, якби я залишався тут ще, мої думки і відчуття досягли б такого ступеня напруженості, що я побачив би і почув те, що неможливо побачити і почути. Чи виник у мене якийсь справжній зв'язок із дивною пірамідою, чи моє почуття виявилося підсумком цілого тижня незвичайних відчуттів – важко сказати. Але я зрозумів, що тут моє почуття Єгипту досягло найвищої напруженості.

Єгипет та піраміди


Комментариев нет

Мы будем благодарны Вам, если вы оставите свой комментарий.