Познание

Національне виховання

 Ще трохи про слова. Я казав, що їхні можливості дуже обмежені. Слід додати, що деякі слова взагалі не позначають нічого. Наприклад, я українець. Припустимо, йде війна і ворожі солдати взяли мене в полон. Якось вони мені кажуть: «Ми зараз вирушаємо на український кордон; ти зможеш подивитись на свою країну». Ми під'їжджаємо до кордону, я дивлюся в далечінь і думаю: «Ах, моя країна, моя люба батьківщина. Я бачу селища, бачу дерева та гори. Все це моя земля, моя рідна земля! Через якийсь час один із солдатів каже: «Вибачте, ми помилилися. Потрібно проїхати на десять кілометрів далі». Що мене так зворушило? Ніщо. Я був сконцентрований на одному слові – Україна. Але дерева – це не Україна; дерева – вони і є дерева. Насправді жодних кордонів та кордонів немає. Їх придумали люди, а саме - дурні та жадібні політикани.

Прапори існують лише у наших головах. У всякому разі, тисячі слів у нашій мові не мають насправді жодного стосунку. Проте в наших душах вони викликають цілу бурю емоцій! І ми починаємо бачити те, чого насправді нема. Ми бачимо неіснуючі українські гори, бачимо українців – адже їх теж немає.

У країнах третього світу багато говорять про необхідність прищеплювати культуру. Але що таке культура? Мені це слово не дуже подобається. Культура – ​​це те, до чого вас привчили? Це ті почуття, яких ви найбільше схильні завдяки отриманому вихованню? Але ж тоді виходить, що ви не людина, а машина? Добре, якщо до національної культури ви ставитеся так само, як до одягу. Індіанки носять сарі, японки – кімоно, американки – ще щось. Але ніхто не ототожнює себе зі своїм одягом. А ось традиційна культура викликає у вас більший піетет. Ви нею пишаєтесь. Вас навчили нею пишатися.

Сподіваюся, читач вибачить мені деяку гіперболізацію. Один єзуїт одного разу сказав: «Коли я бачу жебрака чи бідняка, я не можу не подати йому милостиню. Це в мене від матері. Його мати годувала всіх незаможних, що проходили повз їхній будинок.

Інший єзуїт на закритих зборах духовенства Бомбейського архієпископства заявив: «Мені вісімдесят років; шістдесят п'ять із них я перебуваю в ордені єзуїтів. За ці роки я жодного разу не пропустив жодної медитації. Ні разу!" Можливо, це справді дивовижне досягнення, проте воно цілком може виявитися ще однією нав'язливою ідеєю. Якщо єзуїт діяв машинально, то гріш ціна всім його старанням. Краса вчинку полягає не в звичному повторенні тієї чи іншої дії, а в певному відношенні людини до того, що вона робить, в усвідомленості кожного конкретного вчинку, в ясності сприйняття та відповідності реакції у відповідь реальному стану речей. Одному злиденному я подам милостиню, а другому на допомогу відмовлю. Я нічим не пов'язаний: ні вихованням, ні минулим досвідом, ні традиційною культурою мого народу. На мені немає тавра – а якщо і є, воно більше не має наді мною жодної влади. Якщо колись якийсь американець погано з вами обійшовся, якщо вас покусав собака або якась їжа не припала вам до смаку - ви запам'ятаєте це на все життя. Адже ось що погано! Потрібно звільнитися від влади неприємних спогадів. Не слід переносити досвід минулого на сьогодення та майбутнє. Так само це стосується і приємних спогадів. Усвідомте, що означає відчути щось сповна, потім викиньте це щось і, не потрапляючи під вплив минулого досвіду, йдіть далі. З таким маленьким вантажем ви легко пройдете у вушко голки. Ви зрозумієте, що вічне життя справді існує: вічне життя відбувається з нами зараз – адже зараз непідвладне часу. І тільки тоді ви знайдете життя вічне. Але наш вантаж надто важкий. Людина ніколи не ставить за мету звільнитися від неї, не намагається викинути все непотрібне і стати самою собою.

Ви можете уявити собі людину, непідвладну словам? Такій людині можна сказати будь-що, і її неупереджене ставлення до вас від цього не зміниться. Заявіть йому: "Я кардинал або архієпископ такий-то", - і він анітрохи не збентежиться; він бачить вас таким, яким ви є. Ярлики не мають над ним жодної влади.

Національне виховання


Комментариев нет

Мы будем благодарны Вам, если вы оставите свой комментарий.